torsdag 4 november 2010

Mått på mimpenblöjor

Vid det här laget har jag sytt ganska många blöjor efter mitt eget mönster. Här kommer några smakprov. Först ut två mediumblöjor sydda på beställning - spring green PUL med vit microfleece från Ohlssons och så en grape-PUL med beige fuskmocka.


Och här är det en L-blöja (den mönstrade i turkosorangblommiga myllymuksut-pul:en) och tre S-blöjor - kelly green, spring green och röd PUL. L-blöjan och den röda S-blöjan har ljuvlig bambuvelour invändigt, medan de två gröna har microfleece.


Beställaren av M-blöjorna ville ha stickning längs benresåren, jag provade två varianter då - en med stickning runt hela blöjan. Det blir snyggt tycker jag, men är lite trixigt att få snyggt uppe runt knapparna. Den andra fick stickningen endast vid benen. Önskar jag hade fler trådfärger att välja på, det skulle bli mer förlåtande att sy i matchande tråd. I varje fall tyckte jag att det var bra att göra så, det vrider in innermaterialet bättre vilket jag upplever behövs i alla fall vid bambu/flanell och möjligen också med microfleecen. För fuskmocka vet jag inte om jag tycker det behövs dock. Olika material beter sig verkligen olika.

Analytiskt sinnad som jag är har jag också roat mig med att mäta alla blöjor jag sytt och så har jag provat dem på en hel massa underbara ungar (tack alla modeller!). Sammanställningen ser ut ungefär som nedan. Måtten för midja och ben är i outsträckta resårer.

Small:
Midjemått: 30-47 cm
Benresår: 20-26 cm
Höjd: 39 cm

Vikt: 4-9 kg

Medium:
Midjemått: 33-49 cm
Benresår: 21-27 cm
Höjd: 42 cm

Vikt: 7-12 kg


Large:
Midjemått: 38-55 cm
Benresår: 25-32 cm
Höjd: 46 cm

Vikt: 10-?? kg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar