onsdag 23 februari 2011

Blöjor, tröjor och ett hemligt projekt

Nu har mimpens utmattning över att sy bindor gått över, så välkommen med era beställningar :) Jag behövde en paus bara och knåpa på lite andra projekt!

Vad har jag gjort då? Några helt andra saker helt enkelt. 4-åringen har fått en ny tröja. Hon fick välja tyg och allt själv, och likfullt har hon sen vägrat använda den eftersom den är i total avsaknad av prinsessor... När vi väl fick på den gillade hon den dock, och den satt som ett smäck. Kul! Mönstret är från Ottobre 06/2010 och har det märkliga namnet Villi Viikinki, vad då det betyder. Storlek 104 är det i varje fall.

Jag är faktiskt ganska nöjd. Om man bortser från halsringningen, som är mitt stora aber när jag syr. Först blev den alldeles helt tokigt för stor, och så hade jag kraschat tvillingnålen och sytt med 3-stegs-zick-zack, så det var hyfsat jobbigt att sprätta. Men sen blev den bättre. Men långt från perfekt. Jag måste öva på det där. Får kanske sy provhalsar bara, och inte slösa massa tyg...
En liten nåldyna blev det också. Av nya etsy-flaneller. Den blev ganska kul, fast jag måste öva på att sy ihop vändhål snyggare. Det var ett rart litet projekt, vad tog det, 20 minuter kanske! Inspirationen fick jag från pyssellycka och tutorialen hittade jag här.

Sen har jag ett litet halvhemligt projekt på gång. Det ska bli en present. Projektet är färdigsytt i fina lila Iris Visa från Strömming. Lila KAM-knappar som jag köpt från USA. Sen är det något grått involverat också.


Och så har jag faktiskt sytt några blöjor också, det var länge sen. En rosablommig historia till min egen lille bäbis. Sen en orange och en turkos till en kompis - ett trevligt pysselbyte blir det, för i utbyte har vi fått ett par handsydda tossor åt plutten. Kul!


Jag har sytt lite bindor också, men de får ni klara er utan att se idag :)
Over and out.

3 kommentarer:

  1. Sy fast en liten smal mudd i halsen.
    Enkelt och snyggt.

    SvaraRadera
  2. Ah, fina!
    Tack för tipset om nåldyna. Jag har tänkt på att sy en men har inte haft orken att tänka hur.

    SvaraRadera
  3. Villi Viikinki betyder Den vilda vikingen på finska. Trodde Ottobre var tyskt? Anyway, snygg färgmatchning på tröjan!

    SvaraRadera